Alla inlägg under augusti 2011

Av Camilla Danielsson - 31 augusti 2011 20:00

Idag hade barnen studiedag. Hann de ens börja skolan?!  


Josefin och Almer kom hit så la jag en trött Abbe i vagnen och vi gick en promenad, jättemysigt! De 3 stora valde att stanna hemma själva under tiden.


När Stefan kom hem från jobbet tog vi ett krafttag i vårt sovrum! Åh så skönt!!! Skruvade ner Abbes säng och bar upp den till hans rum! Hur nu detta skall gå?!?!?! Är riktigt nervös! Han som alltid vaknar några gånger per natt och vill ha nappen, han kanske vägrar somna om i sitt rum?! USch, både spännande och skrämmande!

Haha känns lite som man är första gågs förälder igen, var så måga år sen man gjorde detta! De andra tre har flyttat till eget rum mellan 8-11 månader ålder, vet inte varför just Abbe blev kvar hos oss så länge. Kan kanske ha något att göra med att han är minsta och sista barnet   


Sen röjde vi undan allt som låg i sovrummet, varför har vi samlat så mycket där inne?! Fick dragit fram alla plastbackar under sängen (de med vinterkläder, skor, skridskor osv osv i) och dammsugit ordentligt! Sen dammade vi hela rummet och bytte sängkläder! Känns sååååå skönt!!!

Stort rummet blev när spjälsängen försvann, haha, ovant! Får se om vi ger upp och kånkar ner den igen, känns dessvärre inte helt omöjligt.

När jag ändå var i dammartaget, så dammade jag resten av nedervåniingen med.


Nu har vi lagt alla barnen, de två största kolla på "Robinsson" i Robins rum. Abbe gick faktikst med på att somna i sitt rum, vi la honom så protosterade han en gång sen tystande han av sig själv och somnade    Jättechockad! Men som sagt, vi får se hur det går sen. Men det känns ju ändå som han känner sig trygg i sitt rum, eller så var han bara alldeles för trött för att orka protestera.


Åh glömde ju! Abbe gick lite idag, först typ 5 steg, sen lite senare 1-3 st vid några tillfällen och på kvällen tog han 4 till   Min älskade lille plutt! Skall det släppa nu tro? Hoppas han vågar lite mer imorgon!!!

Av Camilla Danielsson - 30 augusti 2011 17:52

Tog med mig Hugo och Abbe till Kungsbacka idag. Började på Ica maxi där jag köpte ett stort ritblock som Victor önskar sig i present. Sen körde vi vidare till Kungsmässan och gick där och strosade. Var på jakt efter en grej till barnens blivande Xbox  men lagerrensningen på Siba var tydligen över    Får leta vidare!

Fick slutligen köpt ett kort till Victor i alla fall.

Körde sen hem till mina föräldrar med lite fika. Mamma var hemma, pappa so är nybliven pensionär (har nyss fyllt 67 men valde att jobba två år extra) var tydligen på jobbet   De behövde lite hjälp så han lovade att ställa upp är det krisade. Jaja, det är nog lika bra, kan nog vara svårt att gå från heltidsarbete till att vara hemma heltid. Stor omställning!


Gjord hemmagjorda klyftpotatis, lövbiff, stekt lök, bea och vitlössmör till middag, gött! Lite tisdagslyx!

Nu skall maken strax iväg på möte på sin kära motorklubb, jag och barnen får väl ha lite hemmamys, de har studiedag imorgon så vi måste ite skynda oss isäng!

Av Camilla Danielsson - 29 augusti 2011 20:25

Måndag igen, för ovanlighetens skull så regnade det halva dagen...

SKulle haft en "lekplats-date"med några mammor idag men det gick ju icke! Istället åkte allihop hem till Annette och Noah (stackars hennes man Paul, han fick tillslut gömma sig i garaget  ) Fick god fika och satt och hade supermysigt! Härligt gäng jag lärt känna under denna mammaledighet! Barnen leker också så fint, kanske inte så mycket med varann men brevid varann, inget bråk och tjaffs!


Sen har jag gjort en sak idag som jag inte gjort på 16 (!!!!!!!!) år! Jag har varit i skolan (alltså för min del, inte barnens!) Varit på indroduktion för att läsa Naturkunskap på distans! Måste ha det för att kunna söka förskollärar utbildningen (behövde man inte innan, men nu har de plötsligt ändrat så nu får jag passa på att läsa in medans jag är mammaledig!)

Undrar verkligen hur detta skall gå! Har absolut ingen studieteknik! Kommer bli svårt och jobbigt känner jag, men jag hoppas jag kommer klara av det! Kände mig lite kaxig innan, men det gick fort över, hahaha. Håll tummarna för mig, please!

Av Camilla Danielsson - 28 augusti 2011 21:06

Fick sovmorgon imorse (tack mannen) ibland tror jag att jag blir tröttare och på sämre humör om jag sover länge, inte bra, men jag tycker mig kunna ana ett mönster (vågar jag ju aldrig erkänna hemma dock... 


Körde till "Tre toppar", ett glasscefé med sueprgoda stora hembakade rån, massa glass smaker och iloka roliga toppingar och grejer. Alla köpte 3 kulor var, trodde inte Hugo skulle orka det men det var inte större bekymmer, haha. Han bjöd Abbe på lite med, snäll som han är, hihi.


Stefan har målat på gaveln idag, spikat upp fönsterfoder osv. När han precis var klar öppnade sig den blåa himlen och värsta ösregnet kom  , surt!!! Rann av lite färg som givetvis hamnade på altanen (för pappret som låg under pajade av regnet och blåsten såklart!) Jaja, blir till att inpsektera skadorna imorgon.


Hugo har varit på sin fotbollsträning, de är så söta dessa små liven. Ett gäng 4-5 årigar som är alla-efter-bollen, se om bollen är på planen eller långt utanför, det spelar inte så stor roll, haha.


Nu är det soffhäng, Wallander på TV, en bra bok och Marabou Apelsinkrokant, kan det bli mycket bättre???

Av Camilla Danielsson - 27 augusti 2011 18:04

Oj vilken lördag!
Fastnade i en tokbra bok igår så jag somnade lite för sent  

Stefan jobbade imorse så jag höll verkligen tummarna att Abbe skulle ta sovmorgon! Det gjorde han, men det hjälpte inte mig, vaknade vid strax efter 7 av ett jäkla åskoväder! Långa mullranden, lika bra att gå upp som inte verkade ge sig så jag gick upp. Sen har det åskat till och från heeeela dagen, helt sjukt!


Hugo skulle på kalas till en dagiskompis idag, han ville promt ha med mig under kalaset (vilket han aldrig varit så noga med innan) så jag och Abbe fick stanna där. De två stora var ensamma hemma så länge.

Blev bjudna på korv med bröd och tårta   och kaffe, gott gott (ovanligt att jag fikar va?!)

Sen var det bara hem och sticka igen. Skulle ju till min kompis som köpt nytt hus (blåbärskakan bakade jag imorse så det var klart!) Stefan skulle ju varit hemma och målat så länge, men det spöregande ju så det sket sig. Jättebra enligt mig för då kunde jag lägga Abbe så fick han sova i lugn och ro hemma. Så egentligen skulle jag åka med alla 4 barnen, men i slutändan hade jag bara med mig Victor (hans 2 klasskompisar var där så han var väldigt pigg på att följa med) Zandra var där med sina barn (Johannes, Emma, Lisa) och Maria var där med sina 3 (Ludvig, Mathilda, William) så var ju Åsas 3 barn hemma med (Albin, Julia, Elin) så det var verkligen full rulle! Zandra hade med sig 2 kladdkakor, Maria glass och jag blåbärskaka och vaniljsås.

Huset var alldeles underbart och hade sån underbar utsikt över en liten konstgjord sjö, äppelträdsplantage och kohage!

Vi satt länge och pratade och fikade    (japp, lyckades banne mig klämma in två fikor på en dag!!!) Hade supermysigt!

Nu är jag rätt trött. Skall snart hitta på någon mysig lördagsmat och sen ägna kvällen hemma i soffan i lugn och ro!

Av Camilla Danielsson - 26 augusti 2011 21:20

Hugo, Abbe och jag gick hem till Josefin och Almer i förmiddags, dit även Carolina och Mine kom. Åt gott bröd, fikade (japp IGEN!) och hinkade kaffe. Barnen lekte så fint brevid varann och inget tjaffs idag heller, goa ungar! Hugoa hade med sig sitt Nintendo DS och en målarbok så han kunde roa sig han också.

Gick hem och la en mycket trött Abbe sen blev det lite vanligt tråkigt vardagsröj.


När Stefan kom hem körde jag till Gekås. Victor fyller ju år nästa lördag och vi har inte ens börjat köpa presenter ännu, sen behövde ju Hugo fodrade regnkläder med.

Fick köpt en massa tråkiga bra att ha saker (tvättmedel, sköljmedel, maskindiskmedel, schampoo, duschecreme, tvål, tvättlappar, våtservetter mm mm mm) bara sånt kraffs för över 400 kr   trista pengar!

Stefan fick ett gäng kaslonger, Robin och Victor nya träningskläder och tunna fingervantar, jag en träningströja. Se blev det lite presenter, till Victor köpte jag "Star Wars 3" till Nintendo DS, puttekulor och en kulpåse (sen skall jag köpa lite andra smågrejer till honom med) till Robin köpte jag ett "Call of duty" spel till x-box 360. Sen köpte jag varsin liten present till de som inte fyller år (tex när Victor fyller så får de andra varsitt litet paket att öppna, i år för 20 kr/st, så bara en kul grej)

Hugo skall på barnkalas imorgon s¨jag köpte present dit med (jätte badminton rack och boll) och sen skall vi hem till en kompis till mig som precis köpt hus ihop med sin nye karl, så i inflyttings present köpte jag en hjärtpajform som jag skall baka en blåbärskaka i och en hjärtskål som jag skall fylla med vaniljsås, så får de både present och fika att bjuda oss på i ett  


När jag kom hem hade de ätit tacos så jag åt det som dom sparat till mig och nu har vi fredagsmys med de 3 stora (Abbe sover) kollar på gårdagens inspelade avsnitt av "Fångarna på fortet" och äter ostbollar!

Av Camilla Danielsson - 25 augusti 2011 22:14

Japp, jag kommer nog snart rulla fram. Hlet värdelöst viktmässigt att vara mammaledig  

Linda och hennes barn Linnéa (Hugos bästa kompis/flickvän) och Elin kom hit idag. Linnéa och Hugo är jämngamla och Elin och Abbe med, så det är toppen! Slände ihop en smarrig blåbärskaka att ha till fikat, vilket resulterade i att även Camilla kom på lite fika, mysigt.

Barnen toklekte och vi tokpratade  

Fixade enkel korv och bröd till lunch, smidigt och alla barn gillar det!


På eftermiddagen tog jag itu med vinterkläderna, fy vad trist det är!!! Tråkigt att gå igenom, tråkigt att köpa nya och tråkigt att bo i ett land där vi behöver dom (hehe jag är INGEN vinter människa...alls!)

Robin hade 1 par termobyxor och en vinterjacka (men sen en flreece och höstjacka vi kan kombinera vid kris) tror det räcker, han är ju ändå 11 år och de leker inte på samma sätt längre.

Victor hade 2 par termobyxor och en vinterjacka (men samma extra kombination som Robin)

Hugo hade 2 overaller, 3 vinterjackor, 1 par termobyxor och 1 ställ fodrade regnkläder (de sjöng visserligen på sista versen så där får vi nog köpa en storlek större) annars behövde inte han något mer.

Abbes tog jag aldrig fram, får ta det någon annan dag men jag är rätt säker på att vi har till honom. Han kommer ju ändå inte gå på förskola ännu och sååå mycket kommer vi nog inte vara ute i kylan  

Mössor hade vi så vi nog kunde fylla en mindre bassäng, halsdukar fanns men vanliga tunna fingervantar belv vi nog av med 100 par förra vintern så det får jag storshoppa snart igen (Fy så jobbigt, måste nu ta en tur till Gekås med andra ord, hehehe)

Under tiden jag slet med detta rullade Stefan köttbullar, kokade potatis och morötter som vi kunde kalasa på till middag! Hela familjens favvo mat, eller kanske inte favvo men alla äter som hästar i alla fall!

Av Camilla Danielsson - 24 augusti 2011 20:48

Robin och Victor cyklade till skolan idag, skönt att slippa packa in alla i bilen!
Jag, Hugo och Abbe åkte hem till Maria, Matilda och William och fikade. Goa hembakade bullar (fick visst i mig 2 st...) och kaffe! Barnen åt massa vattenmelon och kex med, haha, hade inte hjärta av ta av melonen själv då barnen fullständigt kastade sig över den! Fick en mysig pratstund och barnen fick lekt en massa innan vi gav oss hem.


Åkte en sväng till blomsteraffären och köpte nya blommor till Melkers grav, min kruka jag har på trappan och en till krukan på altanbordet (lounchgruppen)

Blev fint, jag gjorde nästan likadana planteringar på graven som i krukan på trappan, så har vi det lite likadant   

Tänk att han hade varit 2 år och 3 månader nu, känns konstigt! Undra hur han hade varit? En liten busig gosse tror jag   

 


 

Skapa flashcards