Alla inlägg under april 2012

Av Camilla Danielsson - 12 april 2012 21:34

Igår kom Albin och lekte med Victor, ungefär samtidigt kom Camilla hit för lite kaffe med två av sina barn, Linus och Hampus. Jag slängde ihop en annanspaj och satte på många koppar kaffe  .

Hugo var på dagis och hade med sig kladdkakemuffins och glass för att fira sin födelsedag.

Vi hade en mysig förmiddag.

Mitt när vi sitter och tittar på kort från Thailand så ringer Stefan och säger att det är tsunami larm precis där vi var! Vi som pratade såååå mycket om detta med barnen! De stora har ju hört en del om tsunami katastrofen 2004. Vi såg alla skyltar med flyktvägar, tsunamilarmen, minnesmonument på olika platser osv. Pratade om hur vattnet drar sig tillbaa, om larmen som finns idag, vart man skall springa osv osv. Alla såna samtal avslutade jag med "det kommer inte hända nu igen här. Det är så ovanligt...bla bla bla"

Så 1 v efter vi kommit hem evakueras hela vår stad/strand och alla omkring liggande städer!!! Såg bilder på nätet hur vattnet dragit sig tillbaka just i Kamala, där vi var. Kändes väldigt obehagligt och jag spände mig en massa under dagen (insåg jag efteråt)

Som alla vet nu blev det ju inget av det och jag är såååå lättad! Tänker på alla underbara människor som bor och arbetar där, de har inte så mycket pengar och även om larmen nu tjuter i god tid så människorna klarar sig så är det ju en oerhört stor ekenomisk förlust för dom!

Är sjukt glad att vi är hemma! Hade inte varit kul att uppleva detta på sin semester! Tänk vad mycket oro som sitter kvar efteråt, stressen att sitta evekuerad i en byggnad i bergen. Usch och fy!

Nog om detta!

Gjorde en fiskgratäng till middag och sen masade jag mig iväg till träningen!


Idag gic jag upp tidigt! Hugo skulle till logopeden i Varberg, redan kl.9 hade vi tid! Robin och Victor fick sova vidare så åkte jag in med de två små. HUgo var sååå duktig! Hon tyckte inte att han behövde gå där mer nu! Min fina duktiga kille! Det enda han har var att öva på är lite vokaler i blir lätt lite e ljud och o blir åt å hållet) men det är ånt finlir, brukar släppa mer när de lär sig skriva sen! Hon skulle göra någon stor avslutningsgrej med en massa uppgifter i. Han gjorde mer än halva, så vi skall tillbaka nästa vecka och avsluta den, sen är han klar där! Gott!
Åkte hem och gav Abbe youhurt, packade kaffe, mjölk, muggar och kakor. Tog på alla barnen regnbyxor, stövlar och körde till Stättared (en 4H gård här i närheten) där mötte vi upp mina föräldrar som hade med sig barnens 3 kusiner.

Tittade på alla djuren (så många söta nyfödda lamm!) sen åt vi matsäck, mamma hade gjort en massa goa smörgåsar, hade med småyoghurtar, varm choklad, dricka och frukt och sen fikade vi. En supermysig dag.

Min syster har skola hela dagen imorgon och hennes man jobbar. Deras två minsta (haha de är ju redan 6 och 10 år) har dagis och fritids imorgon, men den största pojken (lika gammal som Robin, 12) skulle vara ensamm hemma hela dagen, så jag tog med honom hem så får han sova här.

Gjorde kycklingvingar och pommes till middag, lite glass till efterrätt.

Nu ligger alla 5 barnen i sina sängar, hoppas 3 av dom sover i alla fall   

Av Camilla Danielsson - 10 april 2012 21:26

Igår hade Hugo släktkalas. Mina föräldrar, min syster med familj, Stefans mamma, Stefan bror och sambo och Stefans pappa och sambo kom. Bjöd på bullar, chokladmuffin och kakor (äntligen är det färdigbakat på ett tag  ) och en blev det marängtårta. Det är lite lustigt, man brukar stå och göra sig till med dessa tårtor, så kör man den enkla stilen och gör en marängtårta med jordgubbar och en med banan och det blir succé. Godaste tårtan som finns fick jag höra, hahaha!

Hugo fick många fina paket. Av mina föräldrar fick han en fotbollsbok, en pysselbok, en spiderman whitboardtavla och sen var det ju med på han Ipod toutch också. Av min syster fick han lego, av Fredrik och Anna fick han mega uteyatzy och en stor studsboll, av farmor fick han ett par jeans, en skjorta och en uppblåsbar fåtölj och av farfar och Eva fick han 500 kr. Så han var mer än nöjd!

Slängde ihop spagetti och köttfärssås till middag när alla åkt hem och sen gjorde jag lunch till idag så var det klart!


Fick ställa klockan imorse. Carolina & MIne, Josefin, Almer & Vidar, Linda, Sara & Erik kom hit kl.10 Abbe blev sååå glad! Han har verkligen saknat Mine och Almer! Nog mest Mine, de har så kul ihop de två, väldigt lika och buiga tillsammans.

Barnen lekte, vi pratade, jag bjöd på lunch (kycklinggryta med soltorkade tomater, spenat, rödlök, vitlök och pasta till det) blev långbord, var ju 12 pers sammanlagt!

Sen åkte Linda och hennes barn hem, de hade en tid att passa. Vi andra gjorde oss en marängtårta (hade köpt hem å jag kunde göra 3 igår, men det gick bara åt 2, passade ju bra idag eftersom Josefin fyllde år igår) och satte på kaffe.

Hade en såååååå mysig, rolig dag ihop! Har verkligen saknat detta! Är glad att vattenkopps isoleringen är över!!! Välkommen vardag!

När de åkt hem la jag Abbe att ova middag. Robin var hemma hos Anton, Victor lekte med Albin & Isac och Hugo lekte med Albin så jag kunde sätta mig i soffan och slappa lite! Gött!

Gjorde pyttipanna och ägg till middag och nu på kvällen bakade jag 20 kladdkakemuffins (2 kladdkakesmetar gick det åt) som Hugo skall bjuda på imorgon på dagis, ihop med glass såklart! Han har egentligen påsklov men eftersom han fyllde när vi var i Thailand så skall de fira honom imorgon!

Nu är det soffhäng som gäller!

Av Camilla Danielsson - 8 april 2012 20:38

Igår var det påskafton. Victor och Oliver vakande redan 6.30 Galningar!  De var ju inte jättetysta så det dröjde inte länge innan Hugo och Abbe också var vakna. Vi hade dock sagt till kvällen innan att de inte fick börja leta efter äggen innan vi var vakna, så de fick vackert vänta.

Var hemma på dagen, fortsatte med tvätten, röjde, fixade lunch, köpte blommor, handlade mat osv.

Kl 17 träffades vi hos mina föräldrar (vi, dom och min systers familj) åt underbar påskbuffé (jösses vad man äter!!!)

sen åkte vi och tittade på en påskbrasa (Abbe var tokfachinerad av en traktor istället, sötisen) sen tillbaka till mamma och pappa, drack kaffe och sen dukades gottebordet fram, gött gött. Givetvis fick barnen gå på äggjakt där också och öven Stefan och jag fick ett stort ägg!

Var inte hemma fören efter 02 inatt, så idag har vi varit lite trötta och slitna.


Stefan gick upp med Abbe (fråga mig inte när, jag märkte ingentingen, haha) och jag sov vidare till 10.30 Shit

Har bakat bullar och chokladmuffins idag, Stefan fick dammat nedervåningen och skurat köksluckorna under tiden.

Åt rester till lunch, barnen har lekt med kompisar, Abbe har sovit middag i flera timmar (han har mycket sömn och rutiner att hämta igen nu!)

Grillade fläskfilé nu ikväll, nu är Abbe lagd och vi andra frossar i påskgodis igen. Känns som jag gått upp 5 kg denna helgen, mår lite sunk nu får jag erkänna!

Av Camilla Danielsson - 6 april 2012 21:12

Hemma igen...kallt...massa tvätt...VILL TILLBAKA!!!

Har haft en helt fantastisk semester i ett underbart land   ! Vilken stämmning, miljö, vilka människor! Jag är fast!!

Bodde i Kamala (Phuket) på Sunwing resort Kamala beach! Härligt hotell med många pooler, fina rum, god mat, bra shower, nära stranden osv ov. Man kan ju inte annat än att ha det bra!

Thailändarna är ett underbart folk! Så geniunt vänliga, otroligt barnkära, omtänksamma och glada! Man kan inte annat än att älska dom! De gör en stor del av resan vill jag faktiskt säga.

Har tillbringat dessa 2 v på stranden   , badat i det fingervarma vattnet, lekt i sanden, slappt i solstolen, druckit vattenmelondrinkar   , ätit Banan pancakes eller vid poolen, badat i de varma vattnet   , hoppat från kanten, åkt vatten rutchkana, läst en bok i solstolen under ett parasoll   . Annars har vi suttit på en av alla härliga restauranger längst strandpromenaden, stolar och bord står direkt i sanden, billig och underbart god mat (tex en fantastisk Pad thai med dricka för 100 bath=22 kr!) Gått och shoppat, antingen i Kamalas lilla "stad" eller längst strandpromenaden.

Varje fredag var det en stor, rolig och skitbra marknad bara runt hörnet från vårt hotell, där fyndades en hel del. Fanns kläder, solglasögon, väskor, leksaker, elektronik, massa matstånd där de lagade otroligt god mat och en massa andra saker!


En dag tog vi en Tuktuk in till Patong. Där gick vi på det stora köpcetrat Jungel jouice och shoppade. På barnens begäran åt vi på McDonalds (när vi kom ut där ifrån såg vi att det fanns Pizza Hut alldeles i närheten, så surt, dit hade vi ju hellre gått!) sen blev det slösa pengar   Köpte bla ett par nya Converse, svarta (200 kr, helt ok!) Lite presenter att ha med hem till barnens kompisar, kusiner osv, Angry birds spel (riktiga, ej till mobil/data) angry birds gosedjur och en massa  annat. Hem tog vi en "disco" tuktuk hem igen, haha var lite kul!


Vi tog även en underbar utflykt till PhiPhi Island! Åkte buss till hamnen i Phuket, sen tog vi en speedboat ut. Robin, Victor och jag satt allra längst fram, skitkul, hoppade och skumpade! Stefan, Hugo och Abbe satt längre bak under "taket" där det var skugga och mycket lugnare. Började på Maya bay, där filmen "The beach" spelades in. Var dock en masa turister där, så vi stannade bara där i 40 min, kollade i nationalparken, på lagunen, gick i den otroliga sanden (aldrig känt något liknande) sen körde vi på lite sightseen till bla Vikingagrottan (som de senare kom på att det inte varit vikingaskepp utan kinabåtar som varit där, en liten miss hahaha, men den fick ha kvar namnet ändå) sen till Monkey bay där vi matade vilda apor, coolt!

Sen åkte vi till PhiPhi Island (den stora ön) och åt en härlig Thaibuffé och glass, strosade runt lite innan vi gick på båten igen och körde till Bambbo Island (tillhör också Phiphi) när vi kom dit var det helt folktomt! En magisk strand, så nära paradiset man kan komma, la handukarna under träden så vi fick skugga sen snorklade vi ut i det otroliga vattnet! Var som att simma i ett akvarium! Stora färgglada fiskar runt omkring dig! Sååå häftigt!!!

Efer några timmar fylldes där dock på med lite mer folk, men var gott om plats!

Trötta, glada, sandiga åkte vi tillbaka till hotellet och tog en skön dusch!


Hugo fyllde år där nere med, hela 6 år   Vi väckte honom med sång och paket! Han fick en STOR Bakugang (stavning?) en blinkade Angry birds boll och en Ipod toutch! Sååå glad blev han! Plötsligt knackade det på dörren och in kom Lollo i egen hög person (suprice för Hugo i alla fall, haha) då fick han ett Angry birds skal till sin Ipod (nähä...hehe) 2 Lollo&Beranie badbollar, russin och banan. De sjöng och dansade Lollo & Bearnie sången, sjöng såklart Ja må han leva och pratade lite. 


Abbe fick dubbelsidig öroninflammation där, stackarn! Hade ju läkare på hotellet så det var smidigt. Han fick örondroppar och penicillin, så det funkade bra (fast man fick ju inte så det räckte, så fick gå tillbaka och fixa mer)

Ja, vad har jag mer att berätta! Var ju såna underbara veckor!

Flygningen gick bra! På ditvägen var Abbe lite gnällig, inte mycket men han somnade, vaknade och var ledsen osv, men det gick ändå fort och smidig!

På hemvägen somnade Abbe vid starten och sov i nästan 2 timmar, så vi hann äta och allt! Sen var han så nöjd och glad, pysslade, var social och glad tills vi landade i Förenta arabemigranten (brevid Dubai) där lekte barnen av sig på en lekhörna på flygplatsen innan vi åkte vidare. Då somnade han återigen i starten och sov sen hela vägen hem, var vaken de sista 40 min bara, så 6 timmars sömn blev det!


Nu är man återigen i vardagen! Tvätten from hell och kallt som satan!!!

Känns i och för sig kul att det är påsk!

Barnen är igång som vanligt igen! Hugo följde med Linnéa hem från dagis igår och blev sen kvar där över natten.

Hämtade honom idag och körde sen till mina föräldrar.

Lämnade Robin på grabbkväll hos kusinen ikväll, han sover över där och tog istället med Oliver hit så han kan sova här.

Imorgon är det påskafton! Mysigt! Hoppas haren hittar hit och gömmer lite ägg inatt!

Glad Påsk på er!!!


Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards